VRT overspoelt kijker met reclame

Persoonlijk vind ik dat er reclame op de VRT zou moeten zijn. Nu is het verschil tussen kijken met en zonder reclameonderbrekingen te groot! Dus meer reclame op de VRT verkleint de kloof met de commerciële zenders. Uiteraard dient de dotaties dan herbekeken te worden!

Wat mij stoort is het feit dat me in de sport bv bij het wielrennen losjes spreekt over Quick-Step en Lotto en in andere sporten mag dat dan weer niet! Uitleg wij werken met een visie dat sporten die op lokatie gespeeld worden zoals Anderlecht, Maaseik, … vermeld worden en als er geen lokatie is dan maar met de sponsors!!!   Daar heb ik het toch enigszins moeilijk mee!

VRT overspoelt kijker met reclame

De VRT is een te duchten concurrent voor de commerciële zenders op de advertentiemarkt. De openbare zender laat op een doorsnee tv-avond maar liefst 40 reclameboodschappen los op de kijker. JBC, Milka, Cécémel, Randstad, Liefmans… ze passeerden vrijdagavond allemaal op Eén. ‘De schemerzone tussen openbaar en commercieel wordt wel heel erg donker’, zegt Bart Tommelein (Open VLD) in Het Nieuwsblad.

Afgelopen vrijdag op Eén. Als trouwe kijker stem je af op Blokken met Ben Crabbé. Maar vóór het programma begint, krijg je een reeks ‘boodschappen van sponsors’. Lees: korte reclamespots van enkele seconden. Zijn te zien: JBC, Libelle, Devos-Lemmens.

Na Blokken komt de volgende lading spots. Deze keer krijgt de kijker Telenet, Electrabel, Bosch en Milka voorgeschoteld. Vooraleer ruim twee uur later A Touch of Frost begint, heeft Eén precies 40 reclameboodschappen op de kijker losgelaten.

Dat is wel erg veel voor een openbare omroep, vindt ook Bart Tommelein, lid van de mediacommissie in het Vlaams parlement. ‘Het loopt stilaan de spuigaten uit met die sponsorboodschappen. De VRT gedraagt zich steeds meer als een commerciële omroep, en dat is onrustwekkend.’

Nochtans staat zwart op wit in het mediadecreet waaraan de VRT gebonden is: ‘Het is de televisieomroeporganisatie van de Vlaamse Gemeenschap verboden reclame te brengen’.

‘In de beste der werelden is die ook helemaal reclamevrij’, zegt Philippe De Coene (SP.A), voorzitter van de mediacommissie. ‘Maar in de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de VRT staat dat de VRT een deel van haar inkomsten zelf moet verzamelen. Dus doet de openbare omroep een beroep op adverteerders en is er reclame.’

De commerciële omroepen VMMa (VTM en 2BE) en SBS (Vier en Vijf) onthouden zich voorlopig van commentaar. ‘Maar wees gerust: zij zouden het liever anders zien’, zegt mediaprofessor De Bens. ‘Geen reclame meer op de VRT en een groter deel van de advertentiemarkt voor hen.’

Maar dat laat het huidige ­financieringsmodel niet toe, dus zal de VRT ook de komende drie jaar nog volop reclameboodschappen op de kijker loslaten. Zolang dat maar niet meer dan 68,4 miljoen per jaar opbrengt. ‘Dat is het absolute plafond’, zegt Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (SP.A). ‘Op het aantal boodschappen dat wordt uitgezonden, staat geen limiet. Hoeveel het er zijn, welke vorm ze aannemen en wat de inhoud is: daar heeft de overheid zich niet in te mengen.’

De VRT zelf verwijst naar de beheersovereenkomst. ‘Twee derde overheidsfinanciering, een derde eigen financiering. Je kan daar voor of tegen zijn, maar zo is het nu eenmaal geregeld’, zegt communicatiemanager Stijn Ombelets.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s