Pijnlijke breuk tussen Kevin Pauwels en coach Marc Herremans

Ik ben toch benieuwd naar het echte verhaal hierachter?

Het was een onwaarschijnlijke, maar inspirerende samenwerking: de stille Kevin Pauwels en de uitgesproken Marc Herremans, die na zijn ongeval in 2002 een nieuwe uitdaging had gevonden in coaching. Vandaag ligt dat mooie verhaal aan flarden. In een kort mailtje dankte Pauwels zijn coach vorige week af.

 

Sporza maakte het nieuws gisteren publiek: Kevin Pauwels breekt met coach Marc Herremans. Het einde van een samenwerking die meer dan vijf jaar duurde. Na een stage in Calpé die afliep op 5 mei, stuurde Pauwels een mailtje naar Herremans waarin de veldrijder aangaf dat hij de samenwerking wenste stop te zetten.

‘Ik speelde al een tijdje met het idee om te veranderen van trainer’, zegt Pauwels. ‘Ik had nood aan een nieuwe aanpak. Ik wilde op een andere manier gaan trainen. Ik zal me voortaan bijvoorbeeld ook baseren op krachttraining.’

Bijna bloedverwant

Herremans zelf reageert met ongeloof op het nieuws. ‘Ik kan dit niet vatten. Ik weet dat Kevin niet mondig is, maar zo’n mailtje is beneden alle peil. Dit komt keihard aan. Kevin was een vriend, een bloedverwant bijna. Ik heb nooit één eurocent aan hem gefactureerd. Ik heb het altijd gedaan uit passie: als Kevin won, was ik haast tot tranen toe bewogen. Mijn telefoonrekeningen van de laatste vijf jaar, dat wil je niet weten. Als ik naar een cross ging, betaalde ik gewoon inkom. Pas sinds ik hier het centrum heb (september 2012), betaalt Kevin voor mijn trainingen.

Jurgen Mettepenningen, manager van het Sunweb-Napoleon Games team zegt dat ‘het om een persoonlijke beslissing van Kevin gaat’, maar daar hecht Herremans geen geloof aan. ‘Nooit’, zegt hij. ‘Dit is manipulatie. Voor de stage was alles perfect in orde. Ik ben nog met de ouders van Kevin gaan eten. Die mensen hadden mijn trainingsschema’s zelfs nog een geprint. En dan één week later krijg je dat mailtje. Dan weet je dat er meer aan de hand is. (zucht) Dit is vooral zwaar voor mijn ouders. Die gaan dit niet begrijpen. Ze hebben onlangs nog gekookt voor Kevin. Na het ongeval (Herremans raakt verlamd na een val op training in 2002, nvdr.) is dit voor hen een zoveelste klap. Ik zal die mensen zo meteen maar eens bellen.’

Flagrante leugen

Naar het waarom van de breuk tussen coach en atleet is het raden. In het oorspronkelijke bericht ‘citeerde Sporza een anonieme bron die sprak over inhoudsloze trainingen’, maar bij Sunweb Napoleon distantiëren ze zich van die uitspraak. Neemt niet weg dat de opmerking hoog zit bij Herremans. ‘Een flagrante leugen’, zegt hij. ‘Hoe kunnen ze daar nu over spreken? Integendeel, we volgden net nauwgezet een nieuwe planning, met veel aandacht voor het lopen, het zwakste onderdeel van Kevin. Ik wilde aanvankelijk niet publiekelijk reageren op het stopzetten van de samenwerking, maar die opmerking over de trainingen kan ik niet over mij heen laten gaan.’

Het is een publiek geheim dat Herremans geregeld botste met Mario De Clercq, ploegleider binnen het team van Pauwels. ‘Ik ben iemand die rechtuit zijn mening zegt’, aldus Herremans. ‘Ik was van niemand afhankelijk en daarom heb ik met veel mensen ruzie gemaakt. Met Hans Van Kasteren bijvoorbeeld, van wie ik vond dat hij Kevin een billijk loon moest geven. En inderdaad ook met Mario De Clercq. Begin vorig seizoen zei die in de krant dat Kevin geen goede voorbereiding had gehad. Psychologisch is dat een blunder, want bij een atleet staat en valt alles met vertrouwen. De Clercq is hier nog komen zeggen dat ik dit centrum te danken had aan Kevin, maar dan ziet hij het parcours dat ik sinds het ongeval heb afgelegd toch lichtjes over het hoofd.’

Eén grote illusie

In een boodschap op Twitter zou Herremans gisteravond laat besluiten: ‘Vriendschap en wederzijds respect zijn soms 1 grote illusie …Toch zijn er situaties zoals onder andere die in Syrië die ook dit weer weten te relativeren. Relativeren begint een rode draad in m’n leven te worden …’

 

Geef een reactie

