Voorzitter Vlaamse auteursvereniging ziet e-boeken niet zitten

Volgens de nieuwe voorzitter van de Vlaamse auteursvereniging wordt er ‘te veel heisa’ gemaakt rondom digitale boeken en zou de sector vast moeten houden aan het papieren boek.

Geachte voorzitter, ik wil u even meegeven dat we in 2013 zijn! Ik ben 1 van diegene die het prettig vindt om een boek op de I-Pad te lezen naast de echte boeken (blijft leuk). Waarom? Ik heb bv altijd al mijn boeken mee en moet niet meer sleuren met die dikke exemplaren! Ik kan altijd lezen zonder een lampje wat soms erg handig is! Ik kan makkelijk aantekeningen maken en die snel terugvinden in mijn digitale boeken! … Ik ben niet tegen gewone boeken maar wel voor  e-books.

Als er zorgen zijn over de toekomst van de sector, dan zou ik mij als sector vooral zorgen maken over mensen die voorzitter willen zijn en zeggen dat door de energieschaarste de I-Pad niet meer zal werken!  Dit soort uitspraken en mentaliteit is om u zorgen over te maken sector! Mensen die in een beleidsfunctie zitten en dit soort dingen in 2013 roepen!

 

Volgens de nieuwe voorzitter van de Vlaamse auteursvereniging (VAV) wordt er ‘te veel heisa’ gemaakt rondom digitale boeken en zou de sector vast moeten houden aan het papieren boek. Die uitspraak deed hij tijdens De Staat van het Boek, een overleg van de Vlaamse boekensector dat op 24 april plaatsvond.

De Vlaamse boekensector doet het goed, in het eerste kwartaal van dit jaar werd een omzetstijging van 7,3% gerealiseerd. Dat neemt niet weg dat er zorgen zijn over de toekomst van de sector, niet alleen door ontlezing, vergrijzing en de economische crisis, maar ook door de toenemende digitalisering van het boek. Dat staat in verslag van de bijeenkomst op bibliotheekblad.nl.

De digitalisering van het boek zou niet bovenaan de agenda moeten komen als het aan VAV-voorzitter Marc Reugebrink ligt. Volgens hem moeten auteurscontracten wel worden aangepast, onder andere met een nieuwe definitie van ‘uitverkocht’. Maar verder leek hij het e-boek weinig serieus te nemen: “Bij mijn weten ontstaat er binnen afzienbare tijd een enorme energieschaarste en dan werkt die iPad niet meer hoor”.

Ook André Vandorpe, de nieuwe directeur van Boek.be, loopt niet bepaald warm voor digitaal publiceren, al zal Boek.be uitgevers “wel begeleiden en steunen” bij de digitalisering.

In samenwerking met eReaders.nl.

Geef een reactie

