De wondere wereld van de musicals: no business like show business

Musicals zijn als durfkapitaal: slechts een op tien maakt geld; twee op tien verliezen hun ganse investering, maar de successen zijn ongeëvenaard. Het zakenmagazine The Economist publiceert deze week de top 10 van de meest lucratieve musicals aller tijden.

Succesvolle musicals zijn een pak winstgevender dan de traditionele blockbusterfilms. Andrew Lloyd-Webbers ‘Phantom of the Opera’ bracht al 5,6 miljard dollar op, meer dan alle ‘Star Wars’-films samen. De musical ‘The Lion King’, gebaseerd op de gelijknamige Disneyfim, speelt sinds 1997 onafgebroken op Broadway. Inkomtickets zijn niet goedkoop. Een ticket voor ‘The Book of Mormon’ kost in New York makkelijk 477 dollar (363 euro), meer nog indien bij een tussenpersoon besteld.

Enkel in de VS zullen musicals dit jaar 1,9 miljard dollar omzetten, aldus onderzoeksfirma IBISWorld; het gros daarvan op Broadway. Maar eens een musical een succes wordt beschouwd, gaat die de baan op. Een weekje weg uit Broadway naar een of andere provinciestad brengt al snel 2 miljoen dollar op. Ook in het buitenland zijn deze musicals razend populair. Vooral in Engelssprekende landen, maar ook in Japan en Europa. Eén op tien Duitsers gaat jaarlijks minstens één keer naar een musical kijken. Na Amerika en Groot-Brittannië zijn onze oosterburen de grootste musicalmarkt wereldwijd. Ook in Zuid-Korea, Rusland, China en India neemt het succes van deze producties enkel toe. In deze twee laatstegenoemde landen worden steeds meer megatheaters gebouwd. Verwacht wordt dat musicals er binnen de vijf jaar winstgevend zullen zijn.

Toch is het niet enkel rozegeur en maneschijn. een theaterproductie kost vandaag driemaal meer dan 20 jaar geleden. Kon de investering in een productie toen op 20 tot 25 weken volledig worden terugverdiend, dan is daar nu een vol jaar voor nodig. Steeds meer tussenpersonen eisen hun deel van de koek op.

Een Broadwaymusical kost 10 tot 15 miljoen dollar plus 500.000 dollar per week dat hij loopt. Niet verwonderlijk dus dat producers op zoek gaan naar thema’s die al bij het grote publiek bekend zijn. Bekende films bijvoorbeeld. Stage Entertainment, een Europees productiehuis maakte samen met Sylvester Stallone een musical van de film ‘Rocky’. Na een succes te zijn in Hamburg steekt ‘Rocky, Das Musical’ straks het Kanaal over.

Maar musicals hebben nog een kenmerk. De beste blijven altijd actueel. Amerikaanse politici die worstelen met de immigratiehervormingen kunnen misschien eens naar ‘West Side Story’ (1957) gaan kijken, die zowel de allure van de Amerikaanse droom (‘Free to be anything you choose‘) als de hindernissen om die droom te bereiken (‘Free to wait tables and shine shoes’) capteert. Geen beter politiek advies dan de wijsheid van degenen die de menigte weten te plezieren.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s