Belgische startup, Bhaalu, lanceert nieuwe manier van televisiekijken – INTERVIEW

Geschreven op 29 april 2013, door Bloovi Redactie

Binnenkort lanceert het Belgische Bhaalu een nieuwe manier van televisie kijken. Bhaalu is een startup van de Belgische internet-entrepreneur Bart Van Coppenolle. Bloovi vroeg hem om een woordje uitleg over zijn nieuwe project…

Wat is Bhaalu?

Bhaalu is een product die de gebuiker toelaat om te kijken naar wat je wil, wanneer je wil en waar je wil. Om een precies beeld te krijgen over wat het Bhaalu kan, bekijk je best het onderstaand filmpje:

Bhaalu TV from Right Brain Interface on Vimeo.

Dag Bart, kan je ons vertellen waarom je met het bhaalu-project bent gestart?

Bart Van Coppenolle: Ik ben naast ondernemer ook filosoof, dus zo’n vragen kan je me beter niet stellen.😉 Maar als je het antwoord wil horen: bear with me…

De moderne tijd met de uitvinding van de stoommachine, de auto en het vliegtuig was een tijd van onderdrukking van de geest of mens door het rationele denken (mens betekent geest, denk maar aan ‘mens sana in corpore sano’; een gezonde geest in een gezond lichaam). Het was en is vandaag nog steeds zo. We leven in een tijd van moeten, van dwang, van geestesdoding, van het doden van vrijheid en creativiteit, het doden van de goden in de mens. Denk maar aan ons jachtige, vervreemdende leven. Druk, druk, druk, geen tijd, televisie is slecht want het maakt ons lui, enzovoort…

Ook het lineaire tv-kijken is een kind van deze onderdrukkende omgeving: je moet kijken op het ogenblik dat je programma uitgezonden wordt, anders ben je het kwijt. Deze druk creëert angst en stress in plaats van ontspanning. Het zoeken van content via een keyboard en bijvoorbeeld Google TV of zelfs via een mooi gedesignde app met tekst en beeldjes, zorgt nog altijd niet voor intuïtief en ontspannend ontdekken, maar eerder voor een stresserend en paniekerig zoeken.

In de tijd van internet, experience en social media veranderen wij (de mensen die vandaag en morgen maken) dat allemaal. Het gaat niet meer over moeten, maar over mogen; niet meer over zoeken, maar over ontdekken; niet meer over werk, maar over ontspannen en creëren; niet meer over big corporations, maar over mensen; niet meer over egoïsme of zelfs altruïsme, maar over empathie; niet meer over tv-consumenten (als een soort vee), maar over een empathische tv-experience.

We zien het als onze roeping om bij te dragen aan de terugkomende slingerbeweging, van leftbrain naar right brain common consciousness. En dat niet enkel in tv-land, maar ook in andere delen van de maatschappij. Nadat ik mijn vorige software bedrijf Metris verkocht had, zat ik met mijn vriendin en twee kinderen op de bank televisie te kijken en verbaasde me over de archaïsche manier van linkerhersenhelft tv-navigatie. Ik begreep dat dit alweer een onderdeel was van de geestdodende onderdrukking van de mensheid door haar eigen leftbrain consciousness. Ik zag ook hoe Google een tv-interface voorstelde met een toetsenbord; bij uitstek een linker hersenhelft interface. Toen hebben Philip en ik Right Brain Interface opgericht, dat bhaalu op de markt brengt, na ongeveer 2,5 jaar ontwikkelen.

Wat maakt bhaalu uniek en anders tegenover de tv-diensten die al langer bestaan?

Bart: Om te beginnen is bhaalu geen tv-dienst, maar een videorecorder. We hebben ervoor gekozen om de Right Brain Interface, de

software interface met ons gemeenschappelijk rechter bewustzijn als een tv-ervaring te brengen op een videorecorder, omdat met een videorecorder de meest dwingende linkerhersenhelftprojectie – de lineaire tijd – doorbroken kan worden: je kan terugspoelen en vooruitspoelen in de tijd. Mensen kunnen zo hun vrijheid van angst terugwinnen door de lineaire tijd te doorbreken. Dat betekent vrijheid. Vrijheid is een mindset; je doet het zelf. Vrijheid is geen dienst die een ander je kan leveren.

Maar even terug met twee voeten op de grond: bhaalu is anders dan andere tv-ervaringen omdat deze technologie, voorlopig als enige, toelaat aan de geauthentiseerde kijker om een persoonlijk videocontent universum op te bouwen van alle content waar hij/zij recht op heeft, daar onafhankelijk van tijd en plaats door te surfen, en door persoonlijke en sociale virtuele kanalen met eigen tijds- en recommendation-dimensies te zappen. In één Engelse slogan samengevat: ‘bhaalu is My Catch-All TV Everywhere’.

Ben je niet bang dat grotere spelers, zoals een Apple, Netflix of Telenet, ook met zo’n oplossing komen?

Bart: Neen, innovatie en creativiteit ontstaan altijd binnen kleine teams. Apple is het enige grote bedrijf dat ooit geïnnoveerd heeft, omdat Steve Jobs een klein ondernemend en creatief team leidde binnen een groot bedrijf. Ik heb mijn vorig te groot geworden bedrijf verkocht aan een zeer groot bedrijf, ik weet waar ik over spreek. Daarnaast hebben we onze innovatieve uitvindingen gepatenteerd en zullen we ze in de rechtbank rigoureus verdedigen.

En tussen haakjes, wij brengen geen app, wij zijn het platform waarop later apps zullen kunnen inpluggen.

Hoe kan bhaalu zich differentiëren van concurrenten?

Bart: Bhaalu biedt de kijker de enige goede tv-experience. We hebben de experience gedesigned op basis van neuropsychologische inzichten en gepatenteerde neuropsychologische technologie. Onze experience technologie is veel wetenschappelijker dan elke andere tv-experience op de markt; daarom kijken mensen niet meer op een andere manier naar televisie, eens ze bhaalu gebruiken.

Naast de neuropsychologische experience technologie hebben we ook heel wat collaborative DVR technologie gepatenteerd: de technologie die nodig is om ‘Catch-All TV Everywhere’ te maken.

Onlangs was er heel wat commotie rond het verbieden van het doorspoelen van tv-reclame. Ook bhaalu maakt zich sterk dat het deze doorspoelfunctie zal aanbieden. Hoe kijk jij tegen deze problematiek aan?

Bart: Het uitgesteld kijken van videocontent is een consumentenrecht, daar zal het Vlaams parlement niets aan veranderen. Reclame doorspoelen om die dan later te bekijken is dus een onwrikbaar consumentenrecht. Dat bieden we ook aan in bhaalu: je kan storende reclame doorspoelen en die reclame op een later tijdstip bekijken. Langs de andere kant bestaat er een stilzwijgende overeenkomst tussen de commerciële zenders en de gemeenschap dat deze zenders gratis content uitzenden, als mensen reclame kijken. Ook aan deze stilzwijgende overeenkomst proberen we te voldoen met onze patent pending reclame account. Je kan tot 60 minuten aan reclameblokken doorspoelen. Zo bouw je een reclameschuld op, die je dan afbetaalt door naar die reclameblokken te kijken, naar interessantere gepersonaliseerde reclame te zappen of door te betalen om geen reclame te hoeven zien. Zo worden de rechten van de tv-kijker gerespecteerd en ook de rechten van de commerciële zenders, zonder dat de wet (of het media decreet) dient veranderd te worden.

Tv leeft van reclame, maar je krijgt de kans om het door te spoelen. Na een tijdje word je toch verplicht om reclame te gaan kijken. Hoe gebruiksvriendelijk is het dan voor de consument en de adverteerder? Gaat dit niet voor frustraties zorgen?

Bart: Je wordt niet verplicht om de reclame in te halen; je kan de reclame alleen niet meer doorspoelen als je 60 minuten reclamekrediet opgebruikt is. Je kan gewoon blijven kijken zoals je vandaag naar lineair uitgezonden reclame kijkt: je gaat even naar de WC bijvoorbeeld. Even tussen twee films door wat reclame inhalen en eventueel even Facebook of je e-mail checken, is eerder ontspannend dan frustrerend. Voor reclamemakers houdt deze benadering als voordeel in dat we een veel betere statistiek kunnen aanleveren; we weten welke reclames effectief bekeken worden. En vooral ook, we kunnen gepersonaliseerde en gewenste, want door de kijker geselecteerde reclame linken die door de zenders verkocht wordt. Rechten en belangen van alle partijen worden verzoend, zonder frustratie.

Moeten marketeers niet gewoon gaan denken aan product-placement of andere alternatieven om aan advertising te gaan doen?

Bart: Ik geloof niet in moeten, maar in mogen; niet in angst maar in verlangen; niet in dwang maar in vrijheid. Ik denk dat goede marketeers dat willen, ja: mooie, creatieve en verleidelijke reclame maken, waar je bij stil blijft staan als je door je virtueel reclamekanaal zapt.

Je hebt ondertussen al heel wat ervaring opgebouwd binnen de startup-wereld. Welke tips zou je aanbevelen voor beginnende entrepreneurs?

Bart: Durf te dromen en werk hard. Ga empathisch om met mensen en ga rationeel om met je angsten. Verwijt niemand iets, ook jezelf niet. Dwing nooit iemand, maar doe er alles aan om je resultaat af te dwingen. Het vormt het onderwerp van mijn volgende boek.

Bedankt voor het interview en veel succes met Bhaalu!

Bart: Bedankt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s