Grootste onderzoek ooit naar ons gedrag op Facebook

Analyse van één miljoen profielen wereldwijd

Even schrikken: hoe spannend en uniek we ons ook voordoen op Facebook, eigenlijk gedragen we ons erg stereotiep op de netwerksite. Mannen hebben het in hun posts over sport, vrouwen over gezondheid en allemáál geven we van jetje over het weer en de files. Dat blijkt uit een mathematische analyse van 1 miljoen profielen waarmee wetenschapper Stephen Wolfram deze week uitpakte. Ons leven in Facebook-grafieken: herkent u zichzelf?

.
.

Stephen Wolfram (53) is een Britse informaticus en natuurkundige. Sinds medio 2012 hebben meer dan een miljoen mensen uit de hele wereld hem de toestemming gegeven om hun Facebook-profiel te gebruiken voor statistisch onderzoek. Het Laatste Nieuws legde de resultaten, voor duiding en toetsing, ook nog voor aan een Vlaamse ‘adviseur digitale media’, Jo Caudron.

Hoeveel vrienden?
Hoeveel vrienden hebben we? Uit de 1 miljoen profielen die Wolfram verzamelde, blijkt dat de mediaan op 342 ligt. Dat wil zeggen dat de helft van de onderzochte Facebook-gebruikers méér dan 342 vrienden heeft en de helft minder. Rond de 350 ligt dus de scheiding tussen de ‘kleingebruikers’ en de ‘grootgebruikers’. De piek ligt op 200 vrienden: de grootste groep op Facebook blijft rond dat aantal hangen. Overigens zijn er duidelijke internationale verschillen: in IJsland, de Filipijnen en Brazilië bleken mensen gemiddeld de meeste vrienden te hebben (+400). In China en Rusland was het gemiddelde dan weer laag (100 à 200).

Twintigers
Geen grote verrassing: twintigers hebben de meeste vrienden op Facebook, gemiddeld 400. Daarna zakt het getal met de leeftijd, tot 50 bij de senioren. Dertigers en veertigers blijken het meest op hun eigen generatie gericht. “Een mogelijke verklaring is dat hun ouders misschien net iets te oud zijn om nog met Facebook te beginnen en hun kinderen nog te jong”, aldus Jo Caudron. Diverser zijn de profielen van tieners: vriendjes met iedereen, van opa’s en tantes tot jonge neefjes. Ook bij 60-plussers tekent zich dat diverse, familiale beeld af.

Leven zoals het is
We mogen dan ons best doen om op Facebook spitsvondig uit de hoek te komen, de sociaalnetwerksite toont toch vooral het leven zoals het is, blijkt uit Wolframs analyse. Mannen hebben meer interesse in videospelletjes, politiek en muziek, zo valt af te leiden uit hun posts. En vooral: sport! Vrouwen hebben het dan weer liever over relaties en gezondheid. En allemáál delen we graag onze reizen en levenswijsheden.

Lees nog veel meer cijfers dit weekend in Het Laatste Nieuws   HLN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s