10 regels van organiseren

Door organisatie krijg je rust en orde, ook in je hoofd!

 

Het is niet leuk om regels opgelegd te krijgen. Maar regels zorgen voor structuur, en dat is nu net wat organiseren is, structuur aanbrengen. Met deze 10 regels krijg je grip op de organisatie van je werk, taken, papier, spullen, … Je kan het ook zien als 10 houvasten om je organisatie op punt te houden.

# 10 Aanpassingen maken

Dit is misschien wel nummer 10, maar zeker niet de minst belangrijke. In deze regel zit immers een zeer belangrijk inzicht verwerkt. Organiseren is niet iets waar je na de eerste keer mee klaar bent. Organiseren is een systeem dat je moet blijven toepassen. Niets blijft georganiseerd. Wanorde komt steeds weer je wereld verstoren, tenzij je een systeem hebt. Pas dit systeem regelmatig aan om in te spelen op nieuwe situaties.

# 9 Beloon jezelf

Alles is energie, en opruimen vind je mogelijk niet de leukste taak. Een beloning is positieve energie. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger. Hoeveel wil jij opruimen voor een ontspannen lentewandeling?

# 8 Zet door

Het heeft geen zin om een deel te organiseren. Als er nog een pak documenten ongeorganiseerd blijven liggen, dan verandert er niets. Volgende keer moet je op twee plaatsen gaan zoeken, bij de georganiseerde documenten en ook nog eens in die stapel waar je niet aan toekwam. Het aanzicht van de ruimte blijft ook rommelig, wat dan op zijn beurt weer demotiverend is.

# 7 Stel niet uit

Als kind heb je het waarschijnlijk meer gehoord dan je lief was, van uitstel komt … afstel. En dat is ook zo! Mensen kunnen zeer volhardend zijn in het uitstellen, tot het er niet meer van komt. Hoeveel projecten heb jij waar je nooit aan begonnen bent? Neem vandaag actie en je zal zien dat het allemaal wel lukt.

# 6 Begin met 1 stukje

Door 1 stuk van een ruimte te organiseren kan je al oefenen voor andere stukken. Het geeft je de moed om de rest ook aan te pakken.

# 5 Kleine stappen, grote voordelen

Wie ziet er niet op tegen het organiseren van een volledige ruimte? Jij wel, dan ben je waarschijnlijk zoals de meeste mensen. Maar, een stukje van een ruimte opruimen, de archiefkast bijvoorbeeld, of je bureauschuiven, dat is overzichtelijk, daar kan je wel aan beginnen. Na deze kleine inspanning volgt dan de volgende en kijk, voor je het weet is de hele ruimte georganiseerd.

# 4 Gebruik containers

Het is overzichtelijker om je spullen in een doos of container te hebben dan dat ze los in de kast, schuif of op je bureau liggen.

# 3 Stel grenzen

Bijvoorbeeld: Als er een item bij komt in een ruimte moet er een ander verdwijnen. Als je alleen spullen toevoegt stel je jezelf kandidaat om te beginnen hamsteren.

# 2 Terug naar je plaats!

Na gebruik leg je spullen terug op hun plaats, zo weet je volgende keer perfect waar ze liggen. Vraag ook aan collega’s of huisgenoten die dezelfde spullen gebruiken om hetzelfde te doen.

# 1 Alles heeft een ‘thuis’

Geef die thuis ook een label en laat collega’s of huisgenoten dat ook zien. Zo is iedereen op de hoogte. Altijd alles op dezelfde en ook logische plaats is net zo handig. Leg zo bijvoorbeeld het printerpapier bij de printer. Leg documenten die je vaak gebruikt niet in een andere ruimte, maar binnen handbereik.

Orde en rust

Dit zijn 10 ‘regels’ die organiseren al een stuk eenvoudiger kunnen maken. En een goede organisatie brengt weer een hele boel andere voordelen mee. Probeer jij het ook eens uit en denk er aan, beter klein beginnen dan niet beginnen.

Meer tips met betrekking tot Organiseren en Time Management staan op www.agemacoaching.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s