Vertrouw me want ik lieg: waarom journalisten niet anders kunnen dan sensationele berichten te brengen

Ryan Holiday

Gerenommeerde media als Reuters, ABC News, CBS en zelfs New York Times publiceren verhalen zonder de geloofwaardigheid van hun bronnen te checken. Dat zegt zelfverklaard mediamanipulator Ryan Holiday, die directeur marketing is bij American Apparel, een Amerikaanse kledingketen die vaak in het nieuws komt vanwege zijn controversiële marketingtechnieken.

Holiday bood zijn diensten aan bij HARO (Help A Reporter Out), een gratis dienst die journalisten en bronnen met elkaar in contact brengt. Holiday bood zich aan als een expert op vlakken waar hij weinig of niets van af wist, maar verschillende media deden een beroep op zijn diensten en geen van alle deed de moeite om zijn expertise te checken. Mochten ze hem gegoogeld hebben, dan zouden ze het bedrog ontdekt hebben. Maar het gebeurde niet. Hij vond zijn naam dus in verschillende media terug als ‘expert’.

Holiday bundelde zijn avonturen in het boekje “Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator”, waarin hij blootlegt hoe media en marketing samenwerken.

Ondanks dat ziet Holiday geen enkele verandering in de huidige werkwijze van media. HARO wordt nog altijd door media gebruikt. Titels blijven sensationeel en wel omdat de mensen die het nieuws lezen door media niet als klanten worden beschouwd. De adverteerders hebben er verder ook geen problemen mee.  Als er maar wordt geklikt en hoe sensationeler het bericht, hoe meer er geklikt wordt, het easy page view principe, zeg maar. En omdat adverteerders niet klagen, verandert er niets.  Als er geklikt wordt, is het doel bereikt, je kan je klik niet ongedaan maken. De titel boven elk stuk is cruciaal, want het is bij het lezen van die titel dat de lezer al dan niet beslist te klikken.’

Holiday heeft geen oplossing voor het fenomeen. Alleen denkt hij dat wie lange termijn werkt zijn lezers wel als klanten beschouwt. Ook betalende online publicaties zijn het zich verplicht van dit soort journalistiek af te stappen.’

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-fr2b5RbAro#!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s