Wat is er mis met onze economie?

Niets, blijkbaar. De afgelopen maanden heb ik een aantal projecten opgezet in en om mijn huis. Zo moest de tuin dringend aangepakt worden. Ik heb 5 tuinaannemers aangeschreven, waarvan drie via het veel op de radio gepromote tuinaannemer.be. U weet wel die van: een tuin dat is keihard genieten. Dat is wel op voorwaarde dat je iemand vindt om hem aan te leggen. Ik kreeg in totaal welgeteld twee antwoorden. Een mailtje dat ik zou gecontacteerd worden, een ander dat ze me zouden bellen. Van die twee heeft er één ook daadwerkelijk gereageerd. Denk nu niet dat het ging om enkele struiken en wat gazon. Het gaat om een voor- en achtertuin van meer dan een halve hectare en een mooi terras met een oprit.

Ik had dus uiteindelijk op mijn vijf aanvragen, niet meer dan één antwoord. Die jongen heeft een mooi plan getekend en drie dagen later zijn ze er aan begonnen. Bovendien leveren ze fantastisch werk. Ik zie vijf man bezig op het ogenblik dat ik deze column schrijf. Ik heb het dus niet moeten doen met knoeiers die geen werk hadden. Zegt het spreekwoord niet dat als je iets gedaan wilt krijgen, je het moet vragen aan iemand die het al echt druk heeft?

Nadat we de opdracht hadden getekend vroeg de man nog waarom we zijn bedrijf hadden uitgekozen. Wat moest ik zeggen? Omdat hij gereageerd heeft. Laat ik dus niet horen dat tuinaannemers een probleem hebben en hou het geld voor die spotjes in je zak.

Sinds vier weken probeer ik nu een offerte te krijgen voor dakwerken. Er moeten onder andere twee schoorstenen opnieuw opgebouwd worden. Er is zowaar al iemand gekomen en nu is de vervolgafspraak voor de offerte al vijf (!) maal verzet. Excuseer, ik moet me preciezer uitdrukken: de man is al vijf keer op het afgesproken tijdstip zonder verwittiging niet komen opdagen, waarna ik hem bel. Tot nu toe vond ik het een sport om de man toch nog op telkens op te bellen. De laatste twee keren was ik zelfs niet thuisgebleven. Ik belde hem gewoon al in de veronderstelling dat hij toch niet geweest was, en dat klopte. Nu vind ik het echter helemaal niet leuk meer en ga op zoek naar iemand die toch graag een opdracht heeft. In de huidige economie moet dat toch lukken, zou je denken, of is iedereen druk met klagen?

Geef een reactie

