‘En plots was mijn badkamer dichtgemetseld’

HUURDER UIT MIDDELKERKE STAAT VERSTELD WANNEER HIJ THUISKOMT VAN ZIJN WERK

Sven Proot in zijn badkamer: ‘Daglicht en verluchting mag ik nu wel vergeten.’

Sven Proot in zijn badkamer: ‘Daglicht en verluchting mag ik nu wel vergeten.’

MIDDELKERKE – Sven Proot (34) kon het eerst niet geloven: toen hij thuiskwam van zijn werk en zich in de badkamer wou opfrissen, bleek dat een projectontwikkelaar op de werf naast zijn huurappartement de ramen doodleuk had dichtgemetseld. Proot heeft een klacht ingediend. ‘Onbegrijpelijk dat de bouwheer hiervoor een bouwvergunning kreeg.’

Een mooi appartement op een boogscheut van de zeedijk met veel licht. Dat zocht en vond Sven Proot (34) vier jaar geleden in het centrum van Middelkerke. ‘s Ochtends veel licht via de twee ramen in de badkamer, ’s namiddags veel zuiderlicht via de grote ramen in de woonkamer. Maar een goede week geleden stuikte de marktwaarde van zijn appartement op de eerste verdieping in elkaar.

‘Ik was die ochtend opgestaan, had een douche genomen en was naar mijn werk vertrokken’, vertelt hij. ‘Ik werk als kelner in een restaurant op de zeedijk, ’s middags en ’s avonds, en kom tussendoor meestal naar huis. Deze keer spijtig genoeg dus niet. Toen ik ’s avonds thuiskwam, viel het mij meteen op dat het zo donker was in de gang. Maar ik had geen idee wat me te wachten stond.’

Toen Sven de badkamer binnenkwam, wist hij niet wat hij zag. De twee ramen waren er nog, maar vlak daarachter had een aannemer een metershoge muur gebouwd. Geen sprankeltje licht meer, geen mogelijkheid om nog te verluchten. ‘Ik dacht eerst aan een grap, aan een verborgen camera. Ik heb mijn ramen, of wat er nog voor moest doorgaan, opengedaan en gevoeld aan de bakstenen. Helaas bleek het dus geen grap.’

Klacht bij politie

De muur werd geplaatst door een aannemer die in opdracht werkt van projectontwikkelaar Alexander Van Ravels, die naast het huurappartement een resem luxeappartementen neerpoot. Volgens Sven Proot kan het niet anders of de projectontwikkelaar, architect en aannemer hebben onder één hoedje gespeeld en zijn ze met een foutief plan naar de gemeente gestapt. Een plan waarin bewust geen sprake was van zijn twee ramen. ‘Alsof een architect die de werf komt inspecteren die ramen niet gezien zou hebben.’

Hij heeft intussen een klacht ingediend bij de politie wegens een mogelijk bouwmisdrijf. ‘Ik begrijp niet dat zoiets kan. Die metselaar moet toch begrepen hebben dat hij bezig was aan een vreemde constructie. Ik wist wel dat er een muur ging komen, maar dan met een speling van 1,90 meter, zoals wettelijk bepaald. Dit is me toch wat te drastisch.’

De projectontwikkelaar weerlegt die beweringen van Proot en zegt dat er geen sprake kan zijn van een bouwmisdrijf. ‘Integendeel, niet wij maar zij begingen destijds een bouwmisdrijf. Ik beweer hier klaar en duidelijk dat die ramen er nooit hadden mogen komen. De huiseigenaar heeft destijds met het plaatsen van die ramen de perceelgrens overschreden. En de wet is duidelijk: je mag nooit licht en lucht afnemen van iemand anders. In plaats van met modder naar de buren te gooien, zou men dus beter eerst kijken naar het onkruid in de eigen tuin.’

Van Ravels twijfelt niet: ‘Ik ben volledig in mijn recht. Die mijnheer Proot is ook niet de eigenaar van de woning en aan hem heb ik dus geen enkele verantwoording af te leggen. Ik heb een bouwvergunning aangevraagd en gekregen en heb iedereen in de buurt uitgenodigd om de plannen te komen inkijken. Als hij niet wil komen, is dat zijn zaak. Maar achteraf klagen vind ik ongepast. En denk je nu echt dat wij, zoals hij beweert, bewust een fout architecturaal plan zouden hebben ingeleverd? Wij zijn geen cowboys.’

Een kleine toegeving

Vandaag volgt overleg tussen de verschillende partijen in een poging de patstelling te doorbreken. ‘Maar één ding is zeker: de muur zal blijven staan waar hij nu staat’, zegt de bouwheer gedecideerd. Wel beloofde hij gisteren één toegeving. ‘Ik heb na overleg met de eigenaars besloten om de kosten voor toch een zekere verluchting en lichtinval op mij te nemen. Ik wil helemaal geen ruzie. Maar zie dit niet als een schuldbekentenis, veeleer een beschaafde poging om het conflict te ontmijnen.’

Zelf ziet Sven Proot maar weinig kans dat er binnenkort opnieuw daglicht binnenvalt in zijn badkamer. ‘Ik besef dat je als huurder weinig kunt beginnen.. Maar ik zie het als mijn plicht om wantoestanden als deze aan te klagen.’

Geef een reactie

