De Vijver Media snakt naar vers geld

De eigenaars van de mediagroep De Vijver (Woestijnvis, Humo, VIER en Vijf) bestuderen een kapitaalinjectie en denken eraan hun businessplan om te gooien. Dat vernam De Tijd.

Wouter Vandenhaute.

Wouter Vandenhaute.

 

De Vijver Media, geleid door Wouter Vandenhaute, nam in 2011 de commerciële televisieomroep SBS België (Vier, Vijf) over voor 202 miljoen euro. Daarvan werd ruim 100 miljoen euro geleend.

Sindsdien sloeg de economische crisis verder toe en krompen de reclame-inkomsten in de mediasector ineen. Als je dan, zoals De Vijver, ook te kampen hebt met gestegen productiekosten, hoge schulden en zwakke kijkcijfers, laat zich dat financieel voelen.

De Vijver heeft enkele afspraken met de banken geschonden over het halen van bepaalde financiële ratio’s. ‘De gevolgen hiervan vallen al bij al nogal mee en zijn trouwens contractueel voorzien. Dit is niet problematisch, het zorgt voor een bijkomende (financiële) kost, maar op de lange termijn perspectief valt dit mee’, reageert men bij de mediagroep.

Uit de jaarcijfers blijkt ook dat de operationele kasstroom – een aanwijzing voor de rendabiliteit – terugviel van 30 tot 21 miljoen euro. De Vijver hield netto het hoofd net boven water, onder meer dankzij een meevaller op afgeleide financiële producten. De winst bedroeg 47.000 euro. Die cijfers houden nog rekening met de verkoop van programma’s aan de VRT tot eind juni. Dit jaar valt die inkomstenbron weg. Bovendien bleef de reclamemarkt in het eerste kwartaal krimpen.

Als er meer geld nodig is, dan is dat voor de aandeelhouders bespreekbaar
Wouter Vandenhaute,
CEO De Vijver Media

 

‘Uiteraard staat De Vijver Media financieel onder druk, want we hebben een zware overname gedaan. En voorlopig halen we de 40 procent marktaandeel nog niet die we op de commerciële tv-markt voor ogen hebben’, stelt CEO Wouter Vandenhaute.

Zorgenkind

De mediagroepen Corelio en Sanoma, die elk een derde van de aandelen van De Vijver bezitten, trekken het dossier naar zich toe. ‘De Vijver is een zorgenkind. We moeten het originele businessplan herbekijken’, zegt een bron bij een van de aandeelhouders. Een kapitaalverhoging iséén van de bestudeerde pistes.

Maar bij wie gaat De Vijver aankloppen? Sanoma heeft zich in Nederland al lelijk verbrand aan het SBS-dossier en zal moeilijk te paaien zijn. Vandenhaute en Watté moeten vermoedelijk ook passen. Corelio heeft wat ademruimte, maar staat wellicht niet te trappelen. De aandeelhouders zullen hun verantwoordelijkheid niet ontlopen, valt te horen. ‘Als er meer geld nodig is, dan is dat voor de aandeelhouders bespreekbaar’, zegt Vandenhaute.

Meer details in De Tijd van zaterdag 27 april.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s