Waarom wil iedereen een dure wagen?

In tegenstelling tot een groot gedeelte van de andere autosectoren, mogen de bouwers van luxewagens zich de volgende jaren nog aan een belangrijke groei verwachten. De interesse in de groeimarkten voor duurdere wagens met een glorierijke geschiedenis blijft immers toenemen. Naast de tradititionele luxemerken proberen ook andere autobouwers zich op dat marktsegment te bewegen, maar volgens waarnemers moeten er grote vraagtekens worden geplaatst achter de succeskansen van die ambities.

“In tegenstelling tot de totale Britse economie, laten de constructeurs van luxewagens uitstekende cijfersoptekenen,” schrijft het magazine The Economist. “De omzet van Jaguar Land Rover is het voorbije jaar met 30 procent gestegen. De autobouwer heeft de voorbije twee jaar negenduizend mensen aangeworven en heeft zopas besloten om de capaciteit van zijn nieuwe motorenfabriek te verdubbelen. Ook Rolls-Royce boekte met de verkoop van 3.575 exemplaren het voorbije jaar een absoluut record. Bentley liet een groei met 24 procent optekenen.”

“Weliswaar zijn de drie merken al geruime tijd in handen van buitenlandse groepen, maar steunen nog altijd op hun Britse uitstraling. Op dezelfde manier steunen BMW, Mercedes en Audi op de aantrekkingskracht van het Duitse design en engineering. Het contrast tussen de bouwers van luxewagens en de rest van de Europese autoconstructeurs is opvallend. BMW maakt op elke auto een operationele winst van ongeveer 4.000 euro, terwijl Opel op elke verkochte wagen een verlies moet boeken van 1.500 euro.”

“De interesse in luxewagens zal blijven toenemen. Torsten Müller-Ötvös, topman van Rolls-Royce, stelt immers dat het aantal rijken in de wereld enkel toeneemt. Verwacht wordt dat het aantal supperrijken in de wereld met 3 procent tot 5 procent per jaar toeneemt. In Azië, waar de grootste groei wordt opgetekend, wordt zelfs aanvaard en verwacht dat succes in het leven met luxeconsumptie wordt aangetoond. Terwijl in de rijkere landen wordt overgeschakeld op kleinere en milieuvriendelijker modellen, wordt in de groeimarkten steeds meer naar de luxeklasse gegrepen.”

“De supergoedkope Nano van de Indiase producent Tata Motor is dan ook geen succes gebleken. De Indiase consumenten wachten liever tot ze financieel in staat zijn om met een wagen uit een hogere prijsklasse te kunnen rijden dan een model te kopen dat volgens hen een product voor de arme bevolking is. De motivaties voor de aankoop van een luxewagen zijn echter veel subtieler geworden dan louter het gevoel van te kunnen consumeren. Sommigen willen vooral indruk maken op hun omgeving, anderen streven vooral naar eigen plezier.”

Tegen het einde van het decennium zal China de grootste markt van luxewagens ter wereld zijn geworden, maar ook in de rest van de opkomende economieën wordt een verdere groei verwacht. Phil Popham, verkoopdirecteur bij Jaguar Land Rover, verwacht dat de afzet de volgende tien jaar met 45 procent zal toenemen, waarbij vooral gekeken wordt naar nieuwe markten zoals Mexico, Indonesië, Zuid-Korea en Turkije, waar de middenklasse eveneens een groei kent.

“Een van de grote successen van de luxemarkten is de mogelijkheid die aan hun klanten wordt geboden om tegenover hun omgeving positieve verhalen te vertellen over de aankopen die ze hebben gedaan,” geeft Müller-Ötvös aan. Sportwagenbouwer McLaren kan daarbij op zijn succesvolle geschiedenis in de autosport rekenen, terwijl Tesla kan uitpakken met de link met het Amerikaanse technologiecentrum Silicon Valley. Rolls-Royce heeft zijn historische status en het feit dat driekwart van de auto’s die het bedrijf ooit heeft gebouwd, nog altijd rondrijdt.

Ook andere merken proberen dan ook de lucratieve markt van de luxewagens te betreden, maar dat blijkt geen evidente uitdaging. Ook Mercedes is er niet in geslaagd om het historisch luxemerk Maybach nieuw leven in te blazen. Ook Lexus (Toyota), Infiniti (Nissan) en Acura (Honda) vinden het quasi onmogelijk om de aantrekkingskracht van de Europese prestige-merken te evenaren. Volgens waarnemers hechten de nieuwe rijken vooral waarde aan de rijke geschiedenis en prestigieuze merken van de Europese autobouwers. (MH)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s