Hoe kan je volgens skydiver Felix Baumgartner je angst overwinnen?

De Oostenrijkse skydiver en basejumper Felix Baumgartner vergaarde wereldfaam toen hij in oktober vorig jaar van 39 kilometer hoogte naar beneden sprong. In de vrije val die 4 minuten en 19 seconden duurde, behaalde hij een recordsnelheid van 1357 km/u (Mach 1.25), en ging hij als eerste mens tijdens een sprong door de geluidsbarrière. Tien minuten na de sprong landde hij veilig op de grond.

Velen vragen zich af of Baumgartner door gevoelens van angst werd overmand en hoe hij die gevoelens van zich af kon zetten.

In Bloomberg Businessweek antwoordt hij daarop het volgende:

Angst is niet iets dat je kan elimineren, het is iets dat je wel kan managen. Een gezonde dosis angst is wat me in mijn carrière heeft geholpen geen domme dingen te doen. Elke sprong die ik maak is zorgvuldig gepland en onberekende risico’s zijn dan ook onacceptabel.

Angst wordt pas problematisch wanneer het je focus wordt, je gedachten gaat domineren en je afleidt van wat je bereiken wil of van de taak die je te wachten staat.

Baumgartner legt uit dat een van de belangrijkste hindernissen voor zijn sprong vanuit de stratosfeer zijn ruimtepak was, in die mate dat hij dat pak begon te haten omdat hij het gevoel had dat het zijn zintuigen blokkeerde en het dermate strak zat dat hij een boel technieken die hij door de jaren heen had aangeleerd niet meer kon gebruiken:

‘Het pak begon alles te vertegenwoordigen dat me zou doen mislukken. Het maakte me bang. Amper had ik het aangetrokken of ik wilde er terug uit.’

‘De angst zelf was niet volledig irrationeel,’ vervolgt de Oostenrijker. ‘Wel vormde die angst een teken dat we enkele operationele veranderingen moesten aanpakken. Ik moest uit die vicieuze cirkel van negatieve gedachten treden. Psychologen leerden me enkele technieken. Zo stelden ze me midden mijn training vragen die niets, maar dan ook niets, met de zaak te maken hadden, gewoon om het negatieve gedachtenpatroon in mijn hoofd te doorbreken. Daarna zag ik de situatie opnieuw objectiever. Een andere techniek liet me actief zoeken naar de positieve eigenschappen van het pak. Op 39 kilometer boven de aarde zou mijn bloed zonder die bescherming gewoon beginnen koken. Het pak dragen bood veel meer voor- dan nadelen. Uiteindelijk werd het pak niet een potentiëel probleem, maar net de technologische oplossing om te overleven en mijn doel te bereiken.’

Laat je angsten je informeren. Zoek hulp als dat nodig is. en wees geduldig met jezelf. Je angsten confronteren is een van de slimste zaken die je doen kan.

 

Geef een reactie

