Lommel-manager Vanbrabant: ‘Creatief zijn met sponsors’

EXCL. - Lommel-manager Vanbrabant: 'Creatief zijn met sponsors'

Bij Lommel United draaien ze elke euro drie keer op (foto: Jean-Paul Vanbuel)

Lommel United speelt al sinds 2005 in tweede klasse. Ook dit jaar behaalden de Noord-Limburgers probleemloos hun licentie. Een gesprek met manager Greet Vanbrabant.

Terwijl enkele clubs zich de voorbije dagen luidop serieuze vragen stelden bij de leefbaarheid van tweede klasse, timmert men in het Soevereinstadion nog steeds aan de weg naar boven. “Net als andere clubs in tweede klasse zijn wij in grote mate afhankelijk van onze sponsors”, legt manager Vanbrabant uit.

VISIBILITEIT 

Inkomsten uit TV-uitzendingen en ticketing zijn in tweede klasse immers beperkt. “Dat moeten we eerlijk durven toegeven. De toeschouwersaantallen in tweede klasse zijn, op uitzonderingen zoals Antwerp na, laag. Supporters zien liever wedstrijden tegen clubs die ook naar eerste klasse willen, zoals KV Oostende, STVV en Westerlo, dan tegen clubs die die ambitie niet uiten. Anderzijds verhogen de uitzendingen op Belgacom TV wel de visibiliteit van onze sponsors. Zij zijn hier natuurlijk zeer tevreden mee, omdat ze op die manier extra aandacht krijgen. ”

CREATIEF ZIJN

Het belang van sponsors valt voor een club als Lommel United dan ook moeilijk te overschatten. “Net als elke tweedeklasser hebben ook wij soms problemen, maar door creatief te zijn vinden we steeds een gepaste oplossing. We zijn dan ook zeer tevreden dan onze sponsors willen meedenken en meewerken aan onze promotiewens.”

Lommel slaagt er al jaren in om zonder veel problemen zijn licentie binnen te halen “Een pluim op de hoed van administratief manager Rik Lavreysen, die de administratieve kant steeds uitstekend afhandelt. Verder draaien we hier elke euro drie keer om voor we hem uitgeven. Er wordt scherp toegezien op elke uitgave, zodat er geen onnodige kosten worden gedaan. We vinden als club dat we deze mentaliteit moeten hanteren uit respect voor deze sponsors.”

Toch is het aanwerven van voldoende sponsors niet altijd zo evident als het voor de buitenwereld lijkt. “Niet iedereen weet hoe hard er gewerkt moet worden om een budget van ongeveer 1,6 miljoen euro rond te krijgen. Daar heb je veel sponsors voor nodig , erg veel, en de zoektocht is zwaar. Sponsors vinden is voor veel clubs een probleem, daarom  zijn we elke sponsor enorm dankbaar, ook omdat ze geloven in onze mooie club en vertrouwen hebben in de toekomst.”

EERSTE KLASSE

De eindambitie van Lommel United ligt, ondanks een minder seizoen, nog steeds in eerste klasse. Hoe staat Vanbrabant tegenover de gestelde licentienormen voor de Jupiler Pro League? “Die zijn streng, maar het is niet meer dan normaal dat je er als club aan moet voldoen. Je moet spelers en leveranciers betalen, maar dat zijn reglementen die in de bedrijfswereld ook gelden. Wat betreft de eisen voor eerste klasse, ben ik van mening dat de clubs weinig tijd krijgen om bijvoorbeeld veldverwarming aan te leggen, maar ik ben de laatste om kritiek te uiten op het licentiesysteem. Het is aan de clubs om aan de opgelegde regels te voldoen.”

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s