Herman Konings: “De consument snakt naar een nieuwe analogie”

Herman Konings: “De consument snakt naar een nieuwe analogie”

De nieuwe consument wil niet ‘back to basics’, maar ‘forward to basics’. Dat zal trendwatcher Herman Konings op het Retaildetail-precongres “Sustainability: the power of upside down” op 25 april aantonen. Mensen zijn tegenwoordig dan wel op zoek naar een evenwicht tussen de technologische drukte en de analoge rust, maar toch willen ze geen nostalgische terugkeer naar “de goede oude tijd”. Integendeel: vooruit is de enige weg.

Vooruitgang is de enige optie

“Er leven, zeker bij retailers, nog heel wat angsten rond de digitalisering van de samenleving, zowel als over e-tail als over het gebruik van technologie op de winkelvloer”, observeert Herman Konings. Ze zijn bang dat wie met zijn smartphone de winkel binnenstapt aan ‘showrooming’ (producten en prijzen offline bekijken, maar dan elders online kopen) gaat doen, dat de grote online ‘pure players’ hun business kapot zullen maken en noem maar op.

 

Nochtans staan we nog maar aan het begin van die digitale revolutie: “Er staan ons in de nabije toekomstdingen te wachten die enkele dagen geleden nog geslaagde aprilgrappen waren”, aldus Herman Konings. Met name in Azië en andere economische groeilanden is wat er gebeurt aan onderzoek en ontwikkeling indrukwekkend. Steeds meer zullen we vertrouwd geraken met ronduit verbazingwekkende technologieën.

 

Bovendien wordt al die technologie ook zeer intuïtief: mensen gaan om met al die snufjes zonder een handleiding te hoeven lezen, met een smartphone op zak krijgt elke persoon – ongeacht scholing of kennis –onmiddellijk antwoord op alle vragen en de toevoeging van allerhande ‘apps’ geeft de consument zelfs nog meer controle over zijn ervaring.

 

“Een mooi voorbeeld in de retail zijn ‘personal health monitor’-applicaties, waarmee shoppers in de supermarkt zelf voeding kunnen controleren op voedingsstoffen”, zegt Herman Konings. “Onze vrees zullen we dus sowieso moeten overwinnen. We moeten vooruit, we moeten de technologische ontwikkelingen omarmen, want het gebeurt sowieso.”

 

Technologiemoeheid: van sleeptexting tot fantoomvibraties

Tegelijkertijd moeten echter we ook rekening houden met de toenemende emotionele reacties op al die bits en bytes. In de klinische psychologie neemt men volgens Konings steeds meer uitvallers waar: fenomenen als sleeptexting (sms’en in je slaap) en fantoomvibratie (het idee dat je je gsm voelt trillen, ook al is dat niet zo) komen steeds vaker voor. Ze worden veroorzaakt door de druk die de constante aanwezigheid van technologie met zich meebrengt.

 

Terwijl we in ons dagelijkse leven voortdurend met elektronica bezig zijn, zien we in onze melancholische persoonlijkheid toch een soort eerste technologie-moeheid ontstaan. “Niet voor niks noemen ze de nieuwste generatie de HD-generatie. En dat staat niet voor ‘high definition’, maar voor ‘head down’: ze lijken alleen nog maar naar beneden te kijken, naar hun mobiele toestel”, grapt Konings.

 

De vraag om analoog stijgt met andere woorden door een teveel aan technologie: “Het is een bekende wet in zowel de economie als de psychologie: wat schaars dreigt te worden, krijgt meer aandacht.” De consument krijgt onder meer de behoefte om weer eens om iets te creëren met de handen, om iets analoogs te doen.

 

Zo zag naaimachineproducent Singer in 2012 zijn omzet met 15% stijgen ten opzichte van een jaar eerder, maar zette het bedrijf in het eerste kwartaal 2013 zelfs al meer naaitoestellen af dan het over de hele eerste jaarhelft van 2012 verkocht. Ook het succes van initiatieven gaande van De Invasie over Madame ZsaZsa tot Jeroen Meus en andere tv-koks wijzen op eenzelfde trend: een behoefte aan het analoge.

 

De ‘nieuwe analogie’ biedt mooie kansen aan de retail

Al mag het volgens Herman Konings zeker niet geïnterpreteerd worden als een “terugkeer”. Het is integendeel een ‘nieuwe analogie’: mensen willen het comfort van de technologie absoluut hebben, maar hebben ook nood aan voldoende tegengas, aan een momentje weg van de digitale drukte.

 

Vandaar ook de leuze “forward to basics”: “De consument wil zich zeker niet wentelen in nostalgie en het gaat ook niet om zestigers die rouwen om wat niet meer is. Nee, het zijn vooral twintigers die zoeken naar een evenwicht.”

 

Voor de retail liggen hier dan ook heel wat kansen, meent de trendwatcher. Vooral bij de fysieke retailers kan analoog opnieuw een hoofdrol gaan spelen. Zo is technologie op de winkelvloer ontegensprekelijk een must, maar Konings raadt aan om het zo subtiel en zelfs bijna onzichtbaar mogelijk te maken.

 

Door de snelle vooruitgang bij fabrikanten worden de laatste nieuwe snufjes steeds goedkoper en toegankelijker, maar ook subtieler en onopvallender qua vormgeving. Het is belangrijk om als retailer van die evolutie gebruik te maken, omdat je daardoor ook weer veel meer aandacht kunt besteden aan het analoge in de winkelinrichting. Ook het persoonlijke contact met winkelpersoneel is iets dat klanten in die sfeer weer sterk gaan waarderen.

 

Omdat het goed voelt, niet omdat het goedkoop is

Op de vraag of die analoge trend niet ingegeven is door de crisis en dus tijdelijk is, reageert Herman Konings ontkennend. Natuurlijk is het zo dat consumenten meer thuis koken en zelfs spulletjes knutselen ook fijn vinden omdat het voordelig uitkomt in de portemonnee, maar het is volgens hem meer dan zuinigheid.

 

“De rol van de crisis in dit fenomeen is niet onbelangrijk. De stagnerende economie en de ecologische bekommernis helpen om het een trend te maken, maar het zijn geen noodzakelijke voorwaarden.” Sterker nog: we letten op de kleintjes, maar willen toch de nieuwste tablet en gaan tijdens de vakantie op reis. De consument heeft nood aan comfort in deze oncomfortabele tijden.

 

Wat wel noodzakelijke voorwaarden zijn om van deze nieuwe analogie een heuse trend te maken, zijn een duidelijke behoefte om de druk van de digitale wereld te ontvluchten – al is deze nood vaak onbewust en onuitgesproken – en de virale werking van sensibilisering hieromtrent. Hoe meer mensen immers worden gewezen op hoeveel druk de technologie eigenlijk op hen legt en hoe goed het is om hier af en toe aan te ontsnappen, hoe meer de consument die behoefte ook zal voelen.

 

 

Meer weten? Herman Konings komt spreken tijdens het precongres ‘Sustainability’ op het Retaildetail Congres van donderdag 25 april in Schelle. Het volledige programma van het precongres vindt u hier, inschrijven kan via www.retaildetailcongres.be.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s