Zus Vincent Kompany leidt ploeg waarin haar broer geld pompt

Christel Kompany: ‘Ik dacht dat Vincent een grapje maakte’

 

Christel Kompany (27) wordt voorzitster van FC Bleid, de Brusselse ploeg waarin haar broer Vincent geld pompt. De ambities van de Kompany’s voor FC Bleid zijn duidelijk: ‘Voor veel kinderen is het voetbal een manier om aan de miserie te ontsnappen.’

Vince The Prince koos niet zomaar voor zijn zus. ‘Zij kent mij perfect en kan mijn visie voor deze club in de praktijk brengen’, zegt de aanvoerder van de Rode Duivels. ‘Daarnaast is het ook belangrijk voor mij om het machismo dat heerst in het voetbal te doorbreken. Vandaar de keuze voor mijn zus.’

Sport motiveert

Christel Kompany is veel meer dan ‘de zus van’. Al enkele jaren maakt ze deel uit van het organisatiecomité van de Ebbenhouten Schoen. Enkele jaren geleden overwon ze kanker en niet lang geleden werd ze voor het eerst mama. Nu lijkt ze helemaal klaar voor de uitdaging die haar door haar broer in de schoot wordt geworpen.

‘Toen Vincent er voor de eerste keer over praatte, dacht ik dat hij een grap maakte’, zegt Christel. ‘Maar snel drong het tot me door dat het voor hem een bijzonder serieus project is. En dat hij niet alleen een sociaal plan had voor de club, maar ook een sportief doel.’ Vincent Kompany had niet veel overredingskracht nodig om zijn zus bij het project te betrekken. Ze was er snel voor gewonnen toen ze hoorde wie het doelpubliek was. ‘Iedereen is welkom! Bij ons moeten ze geen toelatingsproeven afleggen voor ze mogen meedoen met de club. Voor veel kinderen staat het voetbal symbool voor de hoop die ze koesteren om op een dag aan de miserie te ontsnappen. Voor anderen is het een hulpmiddel om beter te doen op school. Ik spreek uit eigen ervaring. Tot mijn zevende deed ik aan atletiek. Maar toen ik geblesseerd raakte, zakten ook mijn schoolresultaten.’

Lees het volledige interview in Het Nieuwsblad van zaterdag 30 maart.

 

Geef een reactie

