Radio 2, Q-music en Joe FM vergroten marktaandeel

 Radio 2 heeft zijn positie als grootste radiozender in Vlaanderen verstevigd in de eerste drie maanden van 2012. Dat blijkt uit de luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt van het Centrum voor Informatie over de Media (Cim) die vandaag zijn bekendgemaakt.

Het bereik van het medium radio in Vlaanderen blijft verder stijgen: 78,7 procent van de Vlamingen luistert dagelijks. De vijf radionetten van de VRT trekken dagelijks gemiddeld bijna 3 miljoen luisteraars en zijn samen goed voor een marktaandeel van 60,5 procent.

De familiezender Radio 2 is de grootste stijger, met opnieuw een marktaandeel van net geen 30 procent. Dat is twee procent meer dan bij de vorige meting en op het niveau van dezelfde periode een jaar geleden. Radio 2 bereikt dagelijks meer dan 1,3 miljoen Vlamingen.

Studio Brussel en Klara verliezen beide 0,1 procent, en komen uit op 12,4 en 2,1 procent. Voor het eerst luisteren nu wel dagelijks gemiddeld meer dan 700.000 luisteraars naar Studio Brussel.

De twee andere VRT-zenders, MNM en Radio 1, dalen sterker. MNM zakt van 9 naar 8,4 procent. Het bereik blijft wel groeien: de zender bereikt nu 590.000 luisteraars per dag, dat zijn er bijna 30.000 meer dan een jaar geleden. MNM bereikt ook meer jongeren tussen 12 en 24 jaar dan vorig jaar.

Radio 1 verliest luisteraars en het marktaandeel zakt van 8.7 naar 7,4 procent.

Het gezamenlijk marktaandeel van de zenders van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), Q-music en JOE FM, eindigde bijna twee procent hoger. Q-Music is de tweede sterkste stijger (met 1,1 procent) met een marktaandeel van 15,1 procent. Q-Music blijft ook de tweede grootste zender in Vlaanderen.

JOE FM is goed voor een marktaandeel van 7,2 procent, dat is 0,6 procent meer dan bij de vorige meting. Daarmee maken de VMMa-zenders het verlies van de vorige meting grotendeels goed. Toen daalde hun marktaandeel van 22,9 naar 20,6 procent. Nu halen ze 22,3 procent.

Het marktaandeel van Nostalgie daalt met 0,1 proxent tot 6,5 procent, maar het gemiddeld aantal Nostalgie-luisteraars steeg wel. Elke dag luisteren er nu bijna 400.000 mensen naar Nostalgie (daarvoor 366.000).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s