Zamante: LinkedIn voor voetballers

Online geplaatst op 25-10-2010

Deze Belgische start-up lanceert een sociaal netwerk voor het amateur- en profvoetbal.

Zamante: LinkedIn voor voetballers

Speelt u graag voetbal? Dan wil Zamante mee helpen uw carrière uitbouwen. Deze Belgische start-up heeft een sociaal netwerk opgestart waar spelers, trainers, scouts en agents… met elkaar kennis kunnen maken, ongeacht het niveau waarop ze hun beroep… of sport beoefenen.
“In de eerste klasse kent iedereen iedereen. Maar dat is minder het geval in de lagere regionen van het voetbal. Om die reden richt ons platform zich op alle mensen die actief zijn in het voetbal, van de eerste klasse tot de vierde provinciale,” aldus Wim Walraevens, één van de initiatiefnemers van het project. “Op deze manier kan iedereen zijn potentieel als voetballer volop ontwikkelen.” Zo kan de speler vertellen over zijn prestaties, de transfermogelijkheden bekijken, nuttige contacten opdoen…
Waar Zamante zich eerst en vooral richt op de Nederlandse en Belgische markten (objectief: 10.000 leden tegen het einde van dit jaar) wil het bedrijf op termijn een soort internationale online transfermarkt creëren.
Met dit economisch model heeft Zamante LinkedIn en Facebook als inspiratiebron. Via het professionele sociale netwerk LinkedIn kunnen headhunters op zoek gaan naar de profielen waarnaar hun klanten op zoek gaan. “Zamante berust op dezelfde ‘freemium’-filosofie: iedereen kan zich inschrijven maar bepaalde diensten zijn wel betalend,” zegt Wim Walraevens. “Een speler kan bijvoorbeeld nagaan wie zijn carrière volgt, en recruiters kunnen rechtstreeks spelers contacteren die hen interesseren.”
En wat te denken van gereglementeerde beroepen zoals dit van spelersmakelaar? “Natuurlijk gaan wij eerst hun identiteit verifiëren,” aldus onze gesprekspartner. “Er bestaat een officiële lijst van agents. Wij hebben ook vertrouwen in de zelfregulering van onze leden”.
Hoewel Zamante nog een jong bedrijf is, hebben de aandeelhouders al heel wat watertjes doorzwommen. De oprichters, Wim Walraevens en Kurt Tuypens, richtten voordien het interactieve departement van het reclamebureau Duval Guillaume op (Publicis). Onder de andere investeerders: Bart Becks (voormalig CEO van Belgacom), André Duval (mede-oprichter van Duval Guillaume), Tanguy en Christophe Rousseaux (Le Moniteur Automobile, Immoweb)… in totaal goed voor een kapitaal van 700.000 euro. Zamante wil vanaf volgend jaar break-even te draaien.
Het gaat hier niet om het eerste sociale netwerk van dit genre in België. In augustus 2009 lanceerde Jupiler YourLeague.be, een website met dezelfde missie, maar dan uitgebreid naar de fans toe. “Wij van onze kant beperken ons tot een beperkte groep spelers,” preciseert Wim Walraevens. “We willen de kwaliteit van onze database waarborgen.” Voetbal: een business zoals een ander. (ODD)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s